کد خبر: 1219142
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
کارآفرینی و تولید محصولات ارگانیک با تسهیلات بسیج سازندگی
موسوی‌نژاد در زمان شروع کار، نقدینگی لازم را برای این کار در اختیار نداشت و با مراجعه به بسیج سازندگی مبلغ ۳۰میلیون تومان تسهیلات دریافت کرد. این وام به عنوان آورده اولیه این کارآفرین برای آغاز حرکتی بزرگ بود که توانست چرخ‌های اقتصاد او را به حرکت درآورد
محمد‌رضا هاديلو
جوان آنلاین: برای تولید یک محصول کافی است کمی به نیاز‌های جامعه و تقاضای بازار توجه شود و بعد از آن دست به اقدام بزنیم. امروزه مردم توجه ویژه‌ای به محصولات ارگانیک دارند و به همین خاطر استقبال خوبی از این نوع مواد غذایی می‌شود؛ موضوعی که باعث شده است گروهی از شهروندان نیم‌نگاهی به آن داشته باشند. آقای سیدمحسن موسوی‌نژاد با اینکه کارمند و حقوق‌بگیر است با راه‌اندازی کارگاه تولید روغن‌های گیاهی، علاوه بر تولید محصولات ارگانیک اشتغال‌زایی خوبی هم داشته است. او چند سال پیش با حمایت و استفاده از تسهیلات بسیج سازندگی کارش را در منطقه شهریار تهران شروع کرده و امروز به فکر گسترش و راه‌اندازی کارگاه بزرگ‌تری است. 
 
 
مدتی است فعالیت در حوزه‌های ارگانیک رونق پیدا کرده و به یک رسته شغلی تبدیل شده است. 
در گذشته استفاده از محصولات ارگانیک، محدود بود، اما حالا این محصولات حتی در قالب صنعتی و انبوه تولید می‌شود و در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. 
سیدمحسن موسوی‌نژاد، کارآفرین در حوزه تولید روغن طبیعی کنجد و کره گیاهی از محصولاتی همچون بادام، بادام زمینی و پسته است. 
او کارمند باسلیقه شرکت ملی نفت بود، اما به قول خودش نمی‌توانست با شغل کارمندی راضی شود، به همین دلیل به فکر ایجاد یک شغل با محوریت تولید و کارآفرینی افتاد. 
وی از آنجا که مکان مناسبی برای فعالیت شغل دوم خود نداشت، خانه خود را به یک کارگاه کوچک تبدیل کرد. انجام این کار‌ها حدود سه سال پیش انجام شده و در طول این مدت محصولات او توانسته است در استان‌های مختلف جا پای خود را محکم کند. 
موسوی‌نژاد در زمان شروع کار، نقدینگی لازم را برای این کار در اختیار نداشت و با مراجعه به بسیج سازندگی مبلغ ۳۰میلیون تومان تسهیلات دریافت کرد. این وام به عنوان آورده اولیه این کارآفرین برای شروع کار بود که توانست چرخ‌های اقتصاد را به حرکت درآورد و در اصل کمک بزرگی به شمار می‌آمد. 
این کارآفرین در مورد نحوه فعالیت خود می‌گوید: برای شروع کار نیاز مبرمی به نقدینگی داشتم و از آنجا که کارمندان پس‌انداز زیادی ندارند، به بسیج سازندگی مراجعه و در طرح اشتغال خانگی مبلغ ۳۰میلیون تومان وام دریافت کردم؛ وامی که سرمایه اولیه کارم شد و در شروع کار بسیار مؤثر بود. از زمانی که کار را شروع کردم، تاکنون سالانه مبلغ قابل توجهی سود و پس‌انداز کرده و کل مبلغ وام را در همان سال اول فعالیت به دست آوردم.
 
 اقتصادی برای کارآفرینی
این فعال حوزه اقتصاد مقاومتی در مورد میزان اشتغال‌زایی کارش می‌گوید: بعد از چند سال توانسته‌ام برای حدود ۱۰ نفر به صورت مستقیم و برای شش نفر به صورت غیرمستقیم در بخش بازاریابی کار ایجاد کنم که آن‌ها در حال حاضر درآمد خوبی دارند. خوشحالم با کمک و حمایت‌های بسیج سازندگی و سرمایه اولیه توانسته‌ام چند نفر نان‌آور خانواده را در کنار خودم مشغول کار کنم. 
موسوی نژاد با تأکید بر اینکه امسال سه کارگاه متوسط و بزرگ در تهران راه‌اندازی کردیم تا افراد دیگری هم بتوانند از این شغل ارتزاق کنند، ادامه می‌دهد: تا آخر سال این کارگاه‌ها رسماً وارد مدار تولید می‌شوند که اگر بخواهیم میزان اشتغال‌زایی آن‌ها را هم به حساب بیاوریم، باید بگویم در هر کارگاه بین هشت تا ۱۰نفر مشغول کار می‌شوند که عملاً حدود ۳۰ نفر به صورت مستقیم کار می‌کنند و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای حدود همین تعداد هم به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه کار ما به گونه‌ای است که هر روز به فکر توسعه آن می‌افتیم. اکنون در پنج استان حضور مستقیم داریم و درصدد ارسال محصولات‌مان به تمام استان‌های کشور هستیم که نیازمند برنامه‌ریزی مدون و تحقیقات کامل است و در مرحله بررسی قرار دارد.
به گفته این کارآفرین، تولید روغن‌های طبیعی و کره گیاهی کار آسانی نیست، اما آنقدر هم سخت نیست که کسی نتواند به این حوزه ورود کند. 
موسوی‌نژاد معتقد است: بیکاری بی‌ارتباط با انگیزه افراد نیست و کسانی که برای ادامه زندگی امید داشته باشند از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. 
 
 یک کار پرسود 
به گفته کارآفرین حوزه اقتصاد مقاومتی، خرید دستگاه‌ها برای کارگاه اولین الزام است، اما از زمانی که این دستگاه مستقر می‌شود، کار شروع می‌شود. 
موسوی‌نژاد با بیان اینکه ماهانه حدود هزارو ۲۰۰ لیتر روغن در کارگاه ما تولید می‌شود، می‌گوید: در بخش تولید کره گیاهی هم بیش از ۵۰کیلوگرم در ماه تولید داریم و اگر تقاضای بیشتری داشته باشیم، قطعاً میزان تولید خود را تا جایی که ظرفیت داشته باشیم، افزایش می‌دهیم، البته این مقدار مربوط به همان کارگاه اول است و با راه‌اندازی کارگاه‌های جدید، مجهز و سفارشاتی که از استان‌ها داریم، میزان تولید بالا می‌رود.
او ادامه می‌دهد: همه کنجد‌ها مورد استفاده ما نیستند و تنها کنجد‌هایی را که دارای استاندارد ایزو و بهداشت هستند، استفاده می‌کنیم. کنجد‌های دیگر با اینکه ارزان‌قیمت‌تر است، اما خرده‌چوب و خاک دارد که می‌تواند بر کیفیت روغن تولیدی اثر بگذارد. کار با دستگاه‌هایی که خریده‌ایم آسان است و پس از اینکه کنجد وارد آن می‌شود، به صورت خودکار کنجاله و روغن را جدا می‌کند و هر کدام در محفظه‌های مشخص قرار می‌گیرند. مزیت دستگاه ما نسبت به سایر دستگاه‌های روغن‌گیری این است که تولید کنجد بر اساس گرما نیست. تولید روغن از سوی این دستگاه به این صورت است که با فشار و پرس سرد عملیات جداسازی کنجاله و روغن انجام می‌شود و روغن‌هایی که با گرما به مرحله تولید می‌رسند، مانند این است که یک بار سرخ شده‌اند و خواص خود را از دست می‌دهند، اما در این دستگاه‌ها روغن اصلاً گرما نمی‌بیند.
جهادگر کارآفرین تصریح می‌کند: دستگاه‌هایی که برای تولید روغن‌های طبیعی استفاده می‌شود، از حدود ۲۰ میلیون تومان به بالا قیمت دارند و اگر پرس سرد آن تهیه شود، می‌تواند از هر محصولی که وارد آن می‌شود صددرصد روغن دریافت کند. به بیان بهتر اگر ۱۰کیلو بادام وارد دستگاه شود ۱۰کیلو روغن بادام به دست می‌آید که این موضوع کار را اقتصادی‌تر می‌کند.
این فعال موفق اقتصاد مقاومتی علاوه بر تولید روغن و کره گیاهی طبیعی به بخش بسته‌بندی نیز ورود کرده است که در این باره توضیح می‌دهد: از آنجا که روغن‌های تولیدی ما فاقد مواد نگهدارنده است، نحوه بسته‌بندی خود را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که حداقل در بخش کره بتواند یک ماه دوام و تاریخ مصرف داشته باشد. برای اینکه روغن و محصول سالم به مردم برسانیم، نیازمند بسته‌بندی خاص بودیم که در این زمینه نیز ورود کردیم و خوشبختانه توانستیم به این فناوری دست پیدا کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار